Câtă sare ar trebui să consumi pe zi

În perioada 14-20 martie este săptămâna de conștientizare a consumului de sare.

În conformitate cu recomandările OMS, limitați aportul de sare la mai puțin de 5 g pe zi (și mai puțin pentru copii).

În ultimii ani sarea și-a câștigat reputația de FACTOR DE RISC, în loc de NUTRIENT esențial, CONDIMENT, conservant etc. În medie, la nivel global se consumă 10 g de sare pe zi, dublul cantității maxime recomandate de OMS.

De ce este importantă sarea?

Sarea sau clorura de sodiu este alcatuită din 40% sodiu și 60% clor, două minerale cu rol important în organism, fiind implicate în menținerea echilibrului hidroelectrolitic și acido-bazic. Sodiul este un nutrient vital, implicat în  procese precum contracția musculară, transmiterea nervoasă, reglarea tensiunii arteriale și a volumului sangvin. Clorul este al doilea dupa sodiu în ceea ce privește concentrația din sânge și se regăsește în proporție mare în sucurile digestive.

  • sarea are un mecanism dual de stimulare a papilelor gustative – în concentrații normale activează gusturile care cresc apetitul și în concentrații mari capătă un gust neplăcut
  • peste 70% din cantitatea totală de sare pe care o consumăm pe zi provine din alimente procesate, iar ceea ce adăugăm din solniță, la masă, reprezintă doar 6%
  • persoanele care au o dietă bogată în sare au un risc cu 68% mai mare de a dezvolta cancer gastric
  • există persoane cu o sensibilitate crescută la sare, pentru care dieta low-salt reduce tensiunea arterială, în timp ce pentru persoanele fără sensibilitate nu are un efect semnificativ
  • sarea afectează multiplicarea anumitor specii de bacterii „bune” din intestin și ar putea avea un rol în anumite boli inflamatorii, precum scleroza multiplă
  • prin administrarea de probiotice se poate obține scăderea tensiunii arteriale la persoanele care mănâncă multă sare

Cât de multă sare trebuie să consumăm?

Experții europeni sunt de acord că sodiul nu trebuie să depășească 5 g/zi, întrucât o cantitate mai mare e clar legată de riscul de boală cardiovasculară și deces. Sunt încurajate eforturile de reducere a aportului de sodiu în populațiile care consumă mai mult de 5 g/zi.

Share

Add Your Comments

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *