„ Ziua Naţională de renunțare la fumat ”

MOTTO :

„ Țigara este un instrument al morții, în fața căruia neutralitatea nu e posibilă ”

  1. M. S – Organizația Mondială a Sănătății

 

Organizația Mondială a Sănătății cheamă toate ţările să dea prioritate eforturilor privind controlul tutunului ca parte a contribuţiei fiecăreia pentru atingerea obiectivelor Agendei pentru Dezvoltare Durabilă (SDG) 2030. Miza crucială a combaterii epidemiei fumatului este sănătatea populaţiei. Republica Moldova

În fiecare an, la iniţiativa Consiliului Naţional Coordonator în domeniul Controlului Tutunului (decizia din 08 octombrie 2013în a treia joi a lunii noiembrie, în Republica Moldova este marcată  Ziua Naţională de renunțare la fumat . În anul 2020, sloganul propus este Renunță la fumat pentru o zi! În fiecare zi ”, având drept scop continuarea acțiunilor de conștientizare și informare despre riscurile fumatului pentru sănătate, beneficiile renunțării la fumat și oferirea serviciilor de consiliere privind renunțarea la fumat pentru persoanele dependente de tutun.

Actualmente consumul de tutun este considerat drept boală, care trebuie diagnosticată și tratată de rînd cu alte boli cronice, precum astmul bronșic, hipertensiunea arterială sau diabetul zaharat. Fumatul activ, cît și cel pasiv, reprezintă o problemă de importanță globală cu multiple consecințe economice

La nivel global consumul produselor din tutun este responsabil de peste 8 milioane de decese anual. Peste 1 milion de oameni mor din cauza expunerii la fumatul pasiv.

În Republica Moldova se estimează că peste 5200 de persoane (aproximativ 14%) mor în fiecare an din cauza fumatului și a expunerii la fumul de tutun. Iar un sfert din populația Republicii Moldova (25,3%) fumează activ.

Fumatul este unul dintre cele mai acceptate obiceiuri în rândul adolescenților. Potrivit Studiului Global al Adolescenților despre Fumat (GYTS, 2019) – 16,3% dintre adolescenții cu vârste cuprinse între 13 și 15 ani sunt fumători activi, iar aproximativ 10% dintre aceștia folosesc alte tipuri de produse din tutun decât țigările obișnuite, mai mult de un sfert dintre adolescenți sunt expuși la fumul de tutun la domiciliu.

Actualmente eforturile întregii lumi sunt îndreptate spre combaterea pandemiei de COVID-19, boală care afectează în special plămânii. Centrul European de Prevenire şi Control al Bolilor (ECDC), a constatat, că fumatul creşte riscul de infectare cu Covid-19 şi poate duce la apariţia unor forme severe și recomandă includerea fumătorilor, de rând cu persoanele în etate sau cu boli cronice pre-existente în categoria persoanelor vulnerabile în faţa virusului.

 

Orice fumător trebuie să știe că :

  1. Fumatul este cauza numărul unu a mortalităţii în lume care poate fi evitată , o singură  ţigară fumată scurtează viaţa cu 7 minute.
  2. Fumatul unui pachet de ţigări pe zi, scurtează viaţa cu 140 minute/zi, sau 35,5 zile/an. Aceasta înseamnă, că un an al fumătorului are mai puţin de 11 luni.
  3. În tutun există cel puţin 250 de compuşi toxici cu potenţial cancerigen.
  4. Statisticile arată că1 din 10 persoane fumătoare se îmbolnăveşte de cancer de plămâni
  5. Mulţi fumători spun că vor să se lase de acest viciu, dar mai bine de 85% dintre ei se reapucă de fumat în doar o săptămână.

Avantajele renunțării la fumat:

Există beneficii imediate și pe termen lung pentru sănătate de renunțare la toți fumătorii, acestea pot fi vazute în imaginea de mai jos

EXEMPLE DE STRATEGII COMPORTAMENTALE / SFATURI PENTRU RENUNŢAREA LA FUMAT

  • Învăţaţi să refuzaţi prima ţigară!
  • Aruncaţi-vă trusa de fumător: brichetă, chibrituri, pachet de ţigări;
  • Schimbaţi-vă rutina zilnică!
  • Evitaţi să consumaţi cafea, cola sau ceai;
  • Când simţiţi nevoia de a fuma, beţi un pahar mare cu apă sau cu suc natural de fructe;
  • Mâncaţi 3-5 mese pe zi;
  • Nu ezitaţi să consumaţi peste 2 litri de apă/zi;
  • Exerciţii fizice, plimbări în aer liber, învăţaţi tehnici de relaxare;
  • Începeţi să practicaţi un nou sport;
  • Evitaţi să intraţi în contact cu fumători sau situaţii în care aţi fi tentat să fumaţi;
  • Economisiţi banii pe care obişnuiaţi să-i cheltuiţi pe ţigări – cumpăraţi-vă un cadou, în schimb!
  • Nu vă jenați să apelați la medicul specialist dupa ajutor, în cazul în care nu puteți desinestătător să renunțați la tutun.

 

Ziua Națională de renunțare la fumateste o oportunitate pentru fumători să renunțe la acest viciu dăunător pentru sănătatea proprie și a celor din jur !!!

 

 

 

 

 

 

 

 

Share

Add Your Comments

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *